Кого називають корифеями українського професійного театру?
Театр корифеїв, який постав на
українських теренах вагомо, професійно й зримо, - це унікальне явище в історії
світового сценічного мистецтва. Слово корифей прийшло у нашу мову з античних часів.
У грецькому театрі корифеєм називався заспівувач у хорі. На українському ґрунті
це слово набуло дещо іншого лексичного відтінку і вживалося в значенні
«перший». Сини й дочки України, передусім брати Тобілевичі: Іван Карпенко-Карий
(1845 - 1907), Микола Садовський (1856 - 1933) та Панас Саксаганський (1859 - 1940),
створили спочатку аматорські, а згодом - професійні театральні трупи й зробили
сцену підмостками морального й патріотичного виховання широких верств народу. Усі вони - драматурги, режисери,
актори, організатори театральної справи - стали одними з перших українських
професійних театральних діячів, які створили те, що нині метафорично іменують
«театром українських корифеїв». Маємо
феноменальний випадок в історії світової культури, коли, жертвуючи задля
розпочатої справи маєтками, нехтуючи кар'єрою, здоров'ям, а деколи й свободою,
театральні діячі зводили храм мистецтва, що гарантував нації зрілість і
рівність у культурних здобутках серед європейських народів.
Ті, кого називають корифеями українського
театру, маючи дворянське походження і неабиякі інтелектуальні здібності, могли
б у славі й розкоші працювати артистами Імператорського театру, вибравши життя
в столиці. Та
ці талановиті люди обрали шлях служіння рідному народові, становлення й розвитку
національного театру. Всупереч обставинам, ніхто з них не зрадив своїх ідеалів,
не похитнувся в рішенні утверджувати українське мистецтво, незважаючи на
злидні, переслідування й життєві випробування. Вони присвятили своє життя і
натхнення театрові, який потрібен був рідному народові.
У 1882 році Марко Кропивницький
створив театральну трупу, яка згодом дістала назву театру корифеїв. Для
діяльності трупи вкрай необхідними були великі кошти й належна реорганізація.
Продавши свій маєток, Михайло Старицький збільшив кількість акторів трупи,
підвищив їм зарплатню, подвоїв хор, створив оркестр, запросив для роботи в
театрі талановитих художників-декораторів. До акторського складу увійшли
справжні самородки, якими міг би пишатися навіть столичний театр.
Високий професіоналізм театру
корифеїв засвідчувала насамперед постійна потреба виставляти не просто
соціально-побутові п'єски і водевілі, а й складні музичні драми, опери,
оперети, що вимагали неабиякої майстерності й наявності оперних солістів.
Ролі-партії в операх «Наталка Полтавка», «Тарас Бульба», «Утоплена», «Різдвяна
ніч», опереті «Енеїда» Миколи Лисенка, в операх «Запорожець за Дунаєм» Семена
Гулака-Артемовського, «Катерина» Миколи Аркаса, «Роксолана» Дениса Січинського
потребували професійної постановки голосу виконавців і неабияких природних
вокальних даних. Однак і цей рубіж було успішно взято.
Засновники
театру корифеїв були не лише національно свідомими й жертовними людьми, а й
добрими знавцями своєї справи, які вміли і не боялися давати відповідь на
злободенні питання доби.
Презентація "Театр корифеїв —перший професійний український театр"
Комментариев нет:
Отправить комментарий